Wanneer je het touw naar beneden zwaait spring je weer omhoog met je benen bij elkaar. Rust: 15 seconden 3) 1 minuut van links naar rechts. Bij deze oefening spring je niet alleen maar op en neer, maar plaats je om en om je benen naar links en naar rechts als je neer komt. Houd je benen wel goed bij elkaar en je knieën gebogen bij de landing. Maak de beweging uit je heup. Goed voor je core! Rust: 15 seconden 4) 1 minuut op links, spring 1 minuut alleen op je linkerbeen en houd je rechterbeen gebogen en losjes boven de grond.

springtouw oefeningen ho captain Jack! We kennen de jumping jacks allemaal wel toch? Bij de landing plaats je je voeten uit elkaar, een stukje wijder dan heupbreedte.

Zet je knieën niet op slot, want dat is niet zo goed voor je gewrichten bij de gember landing. Spring op je voorvoet en probeer lekker licht te springen. Houd je armen steady, je ellebogen gebogen en trek je schouderbladen naar elkaar toe zodat je goed rechtop blijft met je bovenlichaam. Laat de draai niet uit je hele arm komen, maar maak de beweging met het touw vanuit je pols. Oké, heb je de techniek onder de knie? Workout, het is handig om een tabata timer in te stellen voor deze workout. Dan hoef je zelf niet op een klok te kijken en kun je bij de piepjes wisselen van positie om naar het volgende onderdeel te gaan. 1) 2 minuten (of 21 minuut) basis jump. Begin rustig met de basis jump voor 2 minuten. Red je het niet gelijk 2 minuten achter elkaar?

springtouw oefeningen

Touwtje springen: 15 minuten workout glow


Klein, makkelijk overal mee naartoe te nemen én effectief: met een springtouw kun je een killer workout doen. Niet alleen voor je benen, ook je core en armen doen mee als je het goed aanpakt. In 15 minuten doe je al een snelle en effectieve springtouw workout. Ond ersteuning of warming-up, touwtje springen is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, maar je bouwt ook kracht, snelheid en explosiviteit. Een teveel ideale ondersteuning voor andere sporten dus. Je kunt ook een paar minuten touwtje springen als warming-up voor een andere workout. Je hartslag krijg je er wel mee omhoog! Basis, een goede techniek begint met een aantal aandachtspunten. Spring niet te hoog en houdt je knieën licht gebogen.

Touwtjespringen, springtouw oefeningen en springtouw


Tot slot, veel beginners maken zich druk dat ze het nog niet zo goed kunnen. Dat je vaak struikelt over het touw, dat het nog niet zo snel gaat of dat het er klunzig uitziet. Het stomste wat je kunt doen is om deze reden stoppen! Laat los wat mensen van je vinden, laat je niet gek maken en geniet gewoon van je workout en dit proces van leren. Iedereen moet ergens beginnen! Makkelijke touwspring oefeningen, voordat we naar complete touwspring workouts gaan, eerst wat basis touwspring oefeningen om te beginnen. Touwspring oefeningen voor absolute beginners, neem de correcte houding aan zoals hierboven beschreven en begin met 1 draai en stop dan weer. Dus spring 1 keer, dan stoppen.

springtouw oefeningen

Je springt vanaf je tenen, je springt maar 2 tot 4 cm omhoog per sprong. De achterkant van je voeten raken geen niet de grond. Je knieen zijn bij elke sprong licht gebogen. Je ellebogen wijzen een beetje naar binnen. Je polsen wijzen naar buiten, breng je polsen en onderarmen niet te ver naar buiten. Veelgemaakte fouten bij touwspringen, leer jezelf aan om geen tussensprong te maken, tussen elke normale sprong. Dus alleen springen als het touw onder je door gaat.

Hou niet je armen te stijf en te recht bij het draaien. Dus draai uit je polsen, niet uit je armen/ schouders. Pak de handvaten van het springtouw niet vast fitness aan de achterkant, maar juist zo dicht mogelijk bij het draaipunt. Je polsen staan te ver af van je lichaam bij het draaien, vooral bij hogere snelheden en trics is dit funest. Focus er echt altijd op dat je niet te hoog springt. Eigenlijk zo laag als je kunt dat het touw nog net onder je door kan. Als je jezelf dit aanleert heb je minder snel last van verzuring, is het minder belastend voor je knieen en daarnaast is dit belangrijk voor later als je meer variaties en trics wilt doen.

Touwtje springen oefeningen voor afvallen beginners schema


Ook belangrijk dat het soepel kan draaien. Koop ook alleen een springtouw waarbij je de lengte van hte touw kunt afstellen! Een springtouw die aan al deze eisen voldoet, niet te duur is en ik zelf ook met volle tevredenheid gebruik is hier te koop: Springtouw Iron Gym. Voor de liefhebber is er ook nog een springtouw met teller. Handig als je wilt bijhouden hoevaak je achter elkaar kunt springen, of nieuwe records wilt breken, dit is dan een goede: Springtouw Plus met teller, zorg voor de juiste lengte van je springtouw.

Als je een springtouw van hoge kwaliteit hebt (gekocht dan moet je hem dus kunnen afstellen op de juiste lengte. De juiste lengte is heel belangrijk om lekker te kunnen springen. Bij een te kort springtouw moet je te hoog springen. Bij een te lang springtouw heb je teveel speling waardoor het draaien niet soepel gaat. Een goede basisregel voor de juiste lengte van je springtouw is dit: ga precies in het midden staan op je springtouw en hou de handvaten omhoog, stel af zodat beide handvaten op precies dezelfde hoogte zitten. Het draaipunt (net onder de handvaten) moet op borst/ tepelhoogte zitten. Correcte houding en beweging bij basis touwspringen. Je staat altijd helemaal rechtop, dus in rechte lijn. Hou je schouders naar achteren en beneden.

Fitness hoelahoep oefeningen hula hoop matchu Sports

Springtouw kopen, een goed springtouw hoeft niet duur te zijn en het is door het formaat makkelijk horloge mee te nemen. Wel zijn er veel verschillende soorten, maten en materialen beschikbaar. Hieronder petersburg mijn visie welke je het beste kunt kopen. In mijn optiek zit er weinig verschil tussen een springtouw van leer, of van kunststof. Het is wel belangrijk dat het touw van enigzins zware kwaliteit. Dus dat het touw niet te licht is (niet minder dan 150 gram anders reageert het niet goed op je draaien. Ook moet je goed kijken naar de handvaten, zijn ze niet te smal voor je handen? Ze moeten lekker in je hand liggen.

springtouw oefeningen

6 oefeningen om buiten te doen

Het leuke van touwspringen is echter dat je veel variaties kunt toepassen. Stel dat je meer je bovenbenen wilt belasten, dan zak je iets meer door de knieen terwijl je springt, reken maar op baby snelle verzuring! Verderop meer over verschillende variaties en wat je traint. Een bijkomend voordeel van touwspringen, tegenwoordig hebben veel mensen een zittend beroep met veel computerwerk (ik ben er een van terwijl ik dit tik). Met touwspringen draai je je polsen vaak, wat zorgt voor een goede doorbloeding en lichte oprekking van spieren en pezen in dat gebied. Als je snel last hebt van stijve polsen, dan helpt touwspringen gegarandeerd. Voordat je begint met touwspringen, kies voor een springtouw van hoge kwaliteit. Gebruik alleen een springtouw van hoge kwaliteit, dit maakt echt verschil in je springtouw beleving. Met een goed springtouw spring je makkelijker en krijg je het touwspringen of trics makkelijker onder de knie.

Nee, bij touwtjespringen komt meer kijken, zoals coordinatie en eruit timing tussen je benen, kuiten en de snelheid waarmee je het touw ronddraait. Daarnaast is touwspringen een soort van fullbody workout. Alles doe je met je eigen gewicht en bij het springen moet je jezelf continue in balans houden. Juist als je springtouw variatie oefeningen doet, wordt dit steeds interessanter. Welke spiergroepen belast je het meest bij touwspringen? Bij het normale touwspringen belast je voornamelijk je kuiten en als je wat langer springt merk je ook dat je core begint te verzuren. Daarnaast een beetje onderarmen en polsen.

De meest effectieve oefeningen voor

Touwtjespringen kennen we van vroeger, wie deed het niet als kind? Niet zonder reden, want touwtjespringen is leuk, goed voor je conditie en coordinatie. Waarom doen veel volwassenen het dan eigenlijk niet meer? Met dit artikel wil ik je laten zien dat touwtjespringen niet alleen voor kinderen is en dat er veel leuke springtouw trainingen en oefeningen zijn waarmee jij een geweldig leuke warming up, workout of intervaltraining hebt. Persoonlijk vind ik het veel leuker en uitdagender dan de standaard fiets, loopband of roeimachine en ik laat je zien waarom! Waarom touwtjespringen zo goed en leuk. Touwtjespringen kan je best uitdagend noemen, vooral sneek als je het een hele poos niet meer hebt gedaan. Het is niet zo dat je domweg op een machine zit en altijd maar dezelfde beweging doet.

Springtouw oefeningen
Rated 4/5 based on 472 reviews