Het hoepelen met een stokje stamt uit de klassieke oudheid, zoals blijkt uit Grieks aardewerk van. Hippokrates beval hoepelen aan om gezonder te worden. De term hoela werd aan de hoepel toegevoegd in het Engels (hula hoop toen aan het begin van de 18e eeuw zeelieden Hawaï bezochten en het huipwiegende hooladansen verbonden met de hoepel. Omdat hoelahoepen in verband werd gebracht met hartklachten raakte het spel in onbruik. In 1957 werd de hoelahoep opnieuw uitgevonden door twee pas afgestudeerden, richard Knerr en Arthur "Spud" Melin. Het hoelahoepen werd al snel een rage, het bedrijf Wham-o verkocht meer dan 100 miljoen exemplaren in twee jaar.

voortgaat als het ook geslagen wordt: de hoepel. Dryft steeds u zelfs ten goeden aan, zo zult gy deugd en vreugd begaan. Als 't hoepeltje niet wierd gedreeven, dan zouw zyn loop zich haast begeeven: zo moet het mensch'lyk leven voort; Van kinds af, in zyn oude dagen, met minder en met meerder slagen, Indien 't zal komen daar het hoord. Ganymedes met een liefdesgeschenk (de haan) en een hoepel Geschiedenis Oorspronkelijk werden de hoepels om mee te spelen van licht materiaal gemaakt, bijvoorbeeld van riet of bamboe. In het oude Egypte werd 3000 jaar geleden al gehoepeld.

Een kunststof hoepel, ook wel hoelahoep genoemd wordt gebruikt door kinderen om rond hun middel rond te draaien. Traditioneel wordt de hoelahoep gespeeld door meisjes. De kunst daarbij is de hoepel om het lichaam draaiende te houden zonder hem aan te raken. Ervaren hoepelaarsters kunnen meerdere hoepels tegelijk in beweging houden. Een veel oudere vorm van hoepelen is de hoepel verticaal over de grond te laten rollen, deze telkens een zetje gevend met een stokje terwijl het kind erachteraan rent. Deze vorm wordt in Westerse landen bij aanwezigheid van geavanceerder speelgoed nauwelijks meer gespeeld. Ervaren spelers kunnen de hoepel zeer lang laten rollen en kunnen er verschillende trucs mee uithalen. Mogelijk bestaat er een relatie met het duitse vuurrad dat met een stok de heuvel wordt afgerold en het zonnerad. Diversen, een hoepel wordt ook gebruikt als attribuut bij ritmische gymnastiek, maar ook in een circus worden bij de dressuur hoepels gebruikt. Almanak voor de beschaafde jeugd voor het jaar 1799 wordt het hoepelspel beschreven als een zinvolle oefening: de hoepel. De ronde hoepel wenteld rasch; hier komen slagen wel te pas, En los en vlug en ievrig rennen, En recht en rad en vaardig mennen; maar slaat ge in 't wild, en bij de gis, dan loopt de hoepel scheef en mis: moet vaardigheid.

Milou ritmisch gym met hoepel 2 - video dailymotion


Een hoepel is een cirkelvormig voorwerp dat op verschillende manieren wordt toegepast. Technische toepassingen, een stalen hoepel wordt gebruikt voor de versterking van een houten vat, bijvoorbeeld om bier in calorieën te vervoeren. De hoepel houdt dan de losse duigen bij encyclopedie elkaar. Hoepels worden ook gebruikt om een fuik in model te houden. Kleding, een hoepel, of liever meerdere hoepels onder elkaar werden toegepast in hoepelrokken die in de tweede helft van de 19e eeuw werden gedragen. In de 21ste eeuw worden hoepels nog wel toegepast in trouwjurken. Tegenwoordig worden hoepelrokken alleen nog gedragen bij bijzondere gelegenheden. Kinderspel, een kind beoefent het hoepelen.

Spelles herfst juf Sanne


Prik een kleurplaat van een kerstboom op de hamertje tik plaat en laat de kinderen de ballen in de kerstboom hangen. Maak hier fotos van. Deze kunnen weer dienen als voorbeeldkaarten om na te maken of als praatspel te gebruiken. Laat een kind tijdens de werkles de ballen in een kleurplaat van een boom plakken. Dit kan als voorbeeld dienen voor een hamertje tik plaat. Lessuggesties met de kerstballen kaarten: je hebt nodig: voorbereiding: maak een keuze uit én van telkaarten sets en plastificeer deze. Aan de slag: laat de kinderen met whiteboardmarkers een kerstboom tekenen of omtrekken. Ze tekenen de juiste hoeveelheid ballen in de boom. Geef de kinderen plakcirkels en laat de juiste hoeveelheid erop leggen.

hoepel met lichtjes

De overige kinderen proberen erachter te komen welk plaatje er bedoeld wordt. Tijdens de gezonde werkles: Schrijf met whiteboardmarker de woorden op de lege kaart: kaars bal klok stok boom tak zak, etc. Laat de kinderen de plaatjes op het juiste woord leggen. Geef én kind een voorbeeldkaart en het andere kind de lege kaart met de losse cirkels. Kind 1 vertelt waar alle plaatjes moeten komen en kind 2 legt ze op die plaats.

Leg boven de lege kaart een strook van met de getallen 1 t/m 4, leg links een strook met vier kleuren. Laat het kind nu aangeven in welke rij en kolom een cirkel geplaatst moet worden door gebruik te maken van de getallen en de kleuren. Knip de kaart van 4 x 4 in 4 stukken. Laat elk kind 4 tekeningen maken die overeenkomen met de plaatjes. Speel nu een lottospel laat de kinderen eigen voorbeeldkaarten maken. Gebruik de gelamineerde cirkels bij hamertje tik.

Hoelahoepen: work-out voor een slanke lijn gezondheidsnet


Loop van de kaars, naar de klok, naar de sok. Leg de cirkels neer en neem er pittenzakjes bij. Geef de kinderen de opdracht om te mikken op een bepaalde cirkel. Voor deze opdracht moeten de cirkels voorzien zijn van dubbelzijdig klittenband. Hang twee voorbeeldkaarten op aan de overkant van de speelzaal.

In de kring: neem de kleine cirkels en plak een lusje op de achterkant. Vraag een kind om bijv. Het rendier te pakken en deze op een lange tak te hangen. Varieer in de opdrachten; hoog, laag, dik, dun, lang, kort. Midden, onder, boven, voorin, achterin. Neem de voorbeeldkaarten van 3 x 3, verdeel de klas in groepjes en speel bingo. Benoem alle plaatjes, wat is het en waar gebruik je het voor of wat doe je ermee? Geef beschrijvingen en vertel waar dit plaatje moet komen te liggen op de lege kaart. Laat een kind een plaatje pakken en een beschrijving geven.

Kerstmis kringactiviteiten juf Sanne

Neem de ziet lege voorbeeldkaart en schrijf daar cijfers. Verzin zelf wie er op deze plekken moet komen. Leg 4 x 4 hoepels neer. Vraag 15 kinderen om de cirkels om te doen en laat de overige kinderen een voorbeeldkaart namaken. Geef elk kind een cirkel om zijn hals en laat hem de voorbeeldkaart bekijken. Waar moet hij gaan staan? Druk de cirkels twee keer af en speel een groot memory spel. Hang de cirkels op in het speellokaal en laat de kinderen routes lopen.

hoepel met lichtjes

Lichtkap maken.20 aquarium - forum

Laat deze 9 kinderen allemaal een plek binnen de hoepels zoeken. Neem nu een voorbeeldkaart en laat de overige kinderen proberen ze op de juiste positie te krijgen: Kind: Sabine moet 2 vakken naar links en 1 omlaag. Laat de andere kinderen een voorbeeldkaart maken, ze leggen de cirkels op dezelfde positie als waar de kinderen staan. De kinderen met de voorbeeldkaart mogen het plaatje op de cirkel niet direct benoemen maar geven een omschrijving. Schrijf met krijt cijfers in de hoepels of leg wanneer de cijferkaarten erin. Laat de kinderen opdrachten geven aan de hand van een voorbeeldkaart. Ze kijken welke kaart het kind om heeft en vragen dit kind in de hoepel met een bepaald cijfer te staan. Dit komt overeen met de voorbeeldkaart.

Zichzelf beschrijven en omgekeerd eenvoudige plattegronden het ontwikkelen van taal bij bovenstaande doelen. Aan de slag: Er zijn bijzonder veel mogelijkheden te bedenken met dit spel. Naast de gegeven suggesties kun je waarschijnlijk zelf ook nog ideeën opnoemen of tijdens het spelen groeien er nieuwe, spontane momenten. Ga vooral uit van de kinderen en spring in op deze spontane activiteiten. Aan te raden is om het spel eerst groot te spelen en de kinderen actief te laten beleven. Daarna kun je in de klas ook de kleine materialen inzetten. In de speelzaal: Leg 3 x 3 hoepels neer en leg de cirkels er naast. Geef de kinderen opdrachten: Leg de kaars in het midden, leg de kerstboom groeit linksboven, etc. Hang de kinderen de kaarten om en geef dezelfde opdrachten als bovenstaand, maar vraag de kinderen nu zelf op die plek te gaan staan.

Les 6: coördinatie armen benen

Lessuggesties bij het locatiespel, je hebt nodig: download van de kaarten touw of tape hoepels afplaktape whiteboardmarkers. Krijt, antislipmat dubbelzijdig klittenband grote dobbelstenen kleurenkaarten cijferkaarten pittenzakjes, voorbereiding: Druk het spel af, knip alle kaarten en cirkels uit en lamineer deze. Wanneer je de cirkels bij een spel in de speelzaal wilt gebruiken, zorg dan dat je antislip materiaal bevestigd op de achterkant van de cirkels. Maak een matrix van touw met 9, 12 of 16 vakken. Er zijn 15 cirkels dus er zal altijd én vak leeg blijven. Plak touwtjes op de achterkant van de cirkels zodat kinderen deze om kunnen doen. Doelen: uitbreiden van de woordenschat verwoorden van de gedachten en denkvragen formuleren waarderen elkaars ideeën en vallen elkaar niet in de rede kunnen ordenen herkennen van getalsymbolen hoofd- en rangtelwoorden herkennen en gebruiken herkennen en toepassen van meetkundige begrippen routes beschrijven de plaats van objecten.

Hoepel met lichtjes
Rated 4/5 based on 925 reviews